Thursday 5 September 2013

Kulit Hitam Kurang Manis.


Orang selalu pesan, bersyukurlah, jadi saya tanya balik, apa maksud bersyukur?, jawab mereka: Syukur bermaksud kita berterima kasih kepada Allah..


Asslamaulaikum.muqaddimah baru.


Dipendekkan cerita,Kelmarin,usai membeli kasut,saya duduk di bangku yang disediakan di tempat menunggu bas .Dan sudah tentu saya sedang menunggu bas untuk pulang...

 





Krik Krik Krik...beberapa ketika.


Datanglah seorang lelaki yang berkulit hitam kurang manis.Tangannya memegang kad seakan-akan passport.Sambil meangkat tangannya,"ASSALAMUALAIKUM BANG"


"Err,Errr.."Waaalai...Lamm"..tak penuh saya jawab.hanya jawab WAALAI..LAM je.bukan apa,fikiran masih ragu2,eh org kulit hitam kurang manis dan berkacang merah di dahi ni beri salam dekat aku,bolehke aku jawab penuh?.hmmm..

Krik Krik Krik again.....

Matanya menembusi mata saya,lalu bila nak jatuh ke hati saya terus menepisnya.Gelagat seperti ninja.

"Assalamualikum bang,maaf ganggu,saya muallaf baru masuk islam 2 bulan yang lepas."

"Ohhh.."hatiku bermonolog

"Waalaikumussalamwarahmatullahiwabarakaatuh.Ya pakcik kenapa pakcik?ada apa2 saya boleh bantu."Cehh takdalah skema macam tu saya ckp kat pakcik tu.Err..

Camni bang,saya hari ini baru keluar hospital(sambil menunjukkan kad hospitalnya kepada saya),saya nak balik ke rumah.Saya dah menunggu bas dari tadi,tapi bas ada..dah 3 4 buah dah,tapi saya je yang takda duit.

Ohh..pakcik nak berapa ringgit cik?pakcik nak balik ke mana?

Pakcik nak 3 ringgit bang,pakcik nak balik ke jasin.

Seluk2 poket,keluarkan beg dompet saya.tengok2 saya memang ada hanya 3 ringgit cukup2.kebetulan saya juga hendak pulang ke rumah,tambang saya pun betul-betul 3 ringgit.

"Oklah pakcik,nah 3 ringgit,pakcik amik ea.jgn merayau pergi tengok wayang pulak."

"Terima kasih ea bang.Maaf tau menyusahkan abang.Abang jangan marah saya tau."

Kini pandangan dia sudah saya ambil dan masukkan dalam hati.Ya rabb,orang ni baru masuk islam,hati dia ni suci lagi bak kain putih.Saya?Nanges.



"Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras".[SURAH IBRAHIM,7]

Terus ayat ni terlintas di fikiran saya.

Monolog hai saya berkata"Mad yakin mad dengan janji Allah".

Fikiran buntu nak pulang ke rumah macam mana.Jam menunjukkan pukul 12 tgh hari.Perut terasa lapar sangat.Dahaga.

"Erm kalau macam ni nak tak nak,kena tunggu bapak aku pulang ke rumah,dan suruh dia amik aku,dalam pukul 6 petang macam tu baru boleh amik rasanya.Tapi kalau aku suruh bapak amik,memag kena marah lah sebab jauh jugak,tambah dengan penat bapak lagi..hmmmm"


Duduk sekejap.Tenangkan hati.


Tengok balik dompet,mana tahu ada duit terselit ke.memang saya bawak duit cukup2 je,sebab takut bila saya bawak duit lebih,saya akan belanja mengikut kemahuan bukan keperluan.Hanya sekeping ic,ada satu kad atm bsn.Yang lain semua ditinggalkan di rumah.

Belek-belek dompet saya,amik kat atm bsn.Saya yakin sepenuhnya dalam akaun bsn saya dah memang takda duit dah,saya dah habiskan ketika di matrik dulu.

Hati terasa nak pergi cek baki,mana tahu kerajaan terlebih masukkan elaun matrik saya.Mana tahu ada RM250.hehe..


Kaki berjalan pergi mencari atm bsn di sekitar kawasan tu..

"Erm makcik kat sini ada atm bsn tak?"
"Ohh ada ada..adik terus je,pastu belok kanan.Aaa kat situ ada atm bsn"
"Ok,terima kasih ea makcik."

Senyum.Aku mengambil step.Berlari seratus meter.Ready Set Go!!!!Wei semua bukak ruang untuk gua...K gurau.

Dipendekkan cerita jumpa jugak atm bsn.Alhamdulillah.

Dah cucuk kad,pastu dia(atm) kata "Your card CAN'T BE ACSESS,NAH AMIK BALIK!!"
"Err,.ok aku cuba lagi sekali,kali ni baca Bismllah dahulu."

Last2 cucuk dan atm tu kata"AA DAH BOLEH CEK DAH KAD KAU NI,CEPAT PILIH KAU NAK YANG MANA?"

ok,aku pilih "pertanyaan baki",tiba2...saya tersungkur jatuh.takpun sebenarnya,.memang dalam atm saya tu tiba2 je ada RM....erm,tak yah tahu..memang bnyk la malah melebihi keperluan saya.Sebelum ni memang saya yakin,dalam kad saya tu memang dah takda duit.serius.yakin sangat.

Saya membuka spec,pastu gosok2 mata.Amik baju sendiri lap kanta spec saya.Pakai balik.

Memang betul.tak sangka sungguh.Entah mana ceruk duit ni masuk dalam akaun saya.Alahamdulillah bersyukur sangat2.

Dipendekkan cerita,saya pun makan dan balik ke rumah.

                                      **************************

So apa yan nak disampaikan kat sini,kita kena YAKIN dengan janji Allah.Tengok surah Ibrahim,ayat 7 tadi.Allah kata apa?

Orang selalu pesan, bersyukurlah, jadi saya tanya balik, apa maksud bersyukur?, jawab mereka: Syukur bermaksud kita berterima kasih kepada Allah..
Meh nak cakap sikit, syukur bukan setakat berterima kasih kepada Allah, contohnya andai kata kita tiba tiba jadi kaya raya, lalu ucap, saya bersyukur kepada Allah, sedangkan duit yang banyak tu kita simpan dalam bank tanpa bayar zakat atau sedekah, maka pada waktu itu, kita nampak macam bersyukur, tapi syukur kita tu hanya di bibir kerana kita sebenarnya kedekut. Makan lolipop song-song.
Syukur jika merujuk kepada orang kaya, selain mengucapkan lafaz: Alhamdulillah, perlulah di kongsi akan nikmat itu seperti membayar zakat atau membantu mereka yang lemah, itulah maksud syukur bagi orang kaya. Bukan syukur dapat duit pergi disko, bila balik rumah tidur sambil berdengkur. Huh.
Atau nak bagi mudah faham, Maksud syukur adalah keinginan untuk berkongsi nikmat dengan orang lain. Itu contoh syukur merujuk kepada orang kaya, sekarang nak tanya, apa maksud syukur bagi orang beriman?



apa?tahu?nak tahu?

in syaa Allah saya akan sambung dalam episod akan datang.

Sebelum tu,nak pesan,kita jangan takut nak besedekah.seriuus.Tiada dalam sejarah orang yang selalu bersedekah jatuh muflis.TAKDA.TIADA,.tahu?

Hatta kita dah takda duit sekalipun,atau duit cukup2 je.Bagi je.

Dan yakin.Allah akan bayar kelak.tak di dunia pun di akhirat kelak.

Ok,salam jumaat semua.Janga lupa bawak duit pergi masjid bagi yang lelaki.Sedekah bebanyak sikit hari ni.:)

Eh yang muslimat sana tu,jgn lupa al-kahfi..eh muslimin pun.

Senyum.

Tenang berada di bawah rahmat Allah.

Sollu ala Nabi.

Salamun alaikum semua.

:)






No comments:

Post a Comment